perjantai 8. kesäkuuta 2012

IL PRIMO GIORNO A ROMA

ENSIMMÄINEN PÄIVÄ ROOMASSA

oli mahtava! Käytiin tsekkaamassa Colosseum ja Fontana Di Trevi (suihkulähde). Molemmat oli upeita ja niistä on kuvia alempana. Tää postaus taitaa mennä järkevämmin niin, että tekstit tulee kuvien kanssa. Tänään oli läkähdyttävän kuuma mutta se ei haitannut. Iltasin keli on mitä ihanin!

Aamulla mentiin hotellin aamiaiselle, mikä ei todellakaan ollut hääppöinen. Oli kiva kun sai syödä ulkona!

Siitä suunnattiin torille/kirpputorille Via Sanniolla. Siellä oli niin uutta kuin vanhaa ja sieltä tarttui vähän ostoksia mukaan :)

Sen jälkeen lähdettiin kävelemään Colosseumille päin, ja matkalle osui San Giovanni Laterano kirkko. Se oli sisältä niin upea, että en oo koskaan nähny moista. Noi kaikki rakennukset on niin hienoja, toikin on ihan jättikokonen. Näistä kuvista ei käsitä sitä hienoutta kunnolla ja mittasuhteita. Näin ensimmäistä kertaa sellasen kopin missä ripittäydytään!

Sitten hetken kävelyn jälkeen pysähdyttiin ennen Colosseumia vähän istahtaan ja syömään jätskiä.

Colosseum on VALTAVA. Se näky jo pitkälle sille kadulle missä syötiin. Ja se oli niin upea, että sitä ei voi sanoin kuvailla. Toisaalta, eihän se oo kun kasa kiveä, mutta se on niin jättiläinen. Voin vaan kuvitella kuinka ihmiset on menny kattoo niitä taisteluita tonne. Colosseumiin ois päässy sisälle, mutta siellä oli kahden tunnin jonot, joten päätettiin jättää väliin. Otettiin kuva Colosseum pienoismallista kuva, josta suurinpiirtein näki mitä siellä sisällä on. Siitä jatkettiin matkaa sinne suihkulähteelle.

Matkalla suihkulähteelle oli Vittoria Emanuele II:n muistomerkki. Uskokaa tai älkää, tolla ''talolla'' ei oo mitää käyttöö. Toi on sata kertaa hienompi kun esim eduskuntatalo. Ja tonkin koko, jos vertaa vaikka noihi busseihi. Siitä voi vähä miettiä sitä kokoa. Noi rakennukset on niin hienoja, koska ne on niin hienosti koristeltu.

Seuraavana suihkulähteelle päin mentäessä tuli eteen Mäkkäri, joten syötiin siellä lounasta. Mäkissä oli erilaista. Siellä ketsuppi makso ja aterioihin ei kuulu juomat. Kuitenkin ruoka oli saman makusta kuin suomessakin, eli hyvää!

Montana Di Trevi oli kuitenkin se mun suosikki. Jos toi näyttää telkkarissa hienolta, voi jehna se on tuolla hieno. Siellä oli paljon ihmisiä, mutta kuitenkin pääsin heittään kolikon altaaseen (eli toinenkin reissu Roomaan tulee). Toi oli tosi kaunis paikka. Vähän kyllä siellä kuumuudessa ois himottanu pulahtaa tonne! :D Tossakin takana toi rakennus oli tosi iso, ja toi koko hommeli kokonaisuudessaan oli ISO.
Voivoi niitä jotka on noikin rakennukset muinion rakntanu. Jollain on ollut kyllä suunnittelussa silmää, kun on näin hienoja tänne suunnitellut. Oispa meillä suomessakin näin hienoa ja lämmintä.

Illalla taas söin spaghetti carbonaaraa, jälkkäriks mansikoita ja suklaata! Seuraavaks ois siirtyminen tonne pedin puolelle, että jaksaa taas aamulla lähteä kierteleen. Palaillaan!